Miguel Gomes: ”All film måste föra en dialog mellan Kansas och Oz”
Efter två storskaliga historiska filmer är Mike Leigh tillbaka i sin välkända tragikomiska socialrealism. För Niclas Goldberg berättar den brittiske veteranregissören om nya Hard Truths, där Marianne Jean-Baptiste gör sitt livs roll som bitter hemmafru.
Mike Leigh: ”Jag tror att alla kan relatera till Pansy”
Efter två storskaliga historiska filmer är Mike Leigh tillbaka i sin välkända tragikomiska socialrealism. För Niclas Goldberg berättar den brittiske veteranregissören om nya Hard Truths, där Marianne Jean-Baptiste gör sitt livs roll som bitter hemmafru.
En bisarr känsla av godhet
Karla Sofía Gascón och Zoe Saldaña är imponerande, men Lyra Ekström Lindbäck är kritisk till hur Jacques Audiard skildrar transerfarenheten i sin vilda musikalthriller Emilia Pérez.
Bianca Kronlöf: ”Snällhet leder till ett bättre konstnärligt resultat”
I Ella Lemhagens nya film Så länge hjärtat slår spelar Bianca Kronlöf ett vårdbiträde som slår larm när covid-19 får härja fritt bakom låsta dörrar på ett privatägt äldreboende. Karin Svensson har träffat en skådespelare som inte heller är främmande för att säga ifrån.
Dag Johan Haugerud: ”Det var viktigt att filmerna handlade om sex”
Sex Drömmar Kärlek kallar Dag Johan Haugeruds sin filmtrilogi om sex och huvudstaden Oslo. Sex har svensk biopremiär 30 augusti och Kärlek tävlar i september på filmfestivalen i Venedig. Anders Annikas har pratat med den norske regissören.
Till minne av Gena Rowlands: En kvinna under påverkan, 50 år senare
Den 14 augusti somnade den amerikanska skådespelerskan Gena Rowlands in i sitt hem i Kalifornien, 94 år gammal. Själv brukade hon säga att den sköra trebarnsmamman Mabel Longhetti i maken John Cassavetes En kvinna under påverkan (1974) var hennes livs roll. Men när det begav sig fick filmteamet själva ringa runt och boka biografer – ingen trodde på att någon skulle vilja se en film om en ”galen, medelålders kvinna”. Här publicerar vi Louise Lagerströms text om denna 50-årsjubilerande klassiker, från senaste numret av Filmrutan.
Levan Akin: ”Plötsligt kom insikten: Fuck it, jag ska sluta försöka bli omfamnad av det vita rummet”
Efter det internationella genombrottet med And Then We Danced är Levan Akin tillbaka med Passage, som skildrar jakten på försoning och acceptans, men också är en kärleksförklaring till Istanbul. Kasia Syty träffar en filmskapare som har slutat kompromissa.